Blogi

Henkilöbrändini asiantuntijasta mielipidejohtajaksi

Olen toiminut vaikuttajana sosiaalisessa mediassa jo monia vuosia, mutta en ole oikeastaan koskaan miettinyt itseäni brändinä. En ole koskaan brändäämällä brändännyt itseäni, eli siis rakentanut suunnitelmallisesti tietynlaista mielikuvaa itsestäni, ja henkilöbrändi-käsite itsessään herättää minussa jokseenkin negatiivisia tuntemuksia. Ajattelin, ettei minulla ole henkilöbrändiä, kunnes luin teoksen Henkilöbrändi – Asiantuntijasta vaikuttajaksi (Kurvinen, Laine & Tolvanen, 2017). Teoksen mukaan henkilöbrändi on kaikessa ytimekkyydessään muiden ihmisten muodostama käsitys itsestä, ja henkilöbrändit syntyvät henkilön ympärille huolimatta siitä, rakennetaanko brändiä aktiivisesti vai ei. Ehkä minulla sittenkin on jonkinlainen henkilöbrändi, vaikka aluksi käsite synnytti minulle mielikuvan jostain suunnitelmallisesta, rakennetusta ja tarkoin ajatellusta. Päätin selvittää, millainen henkilöbrändini on ja pyytää apua seuraajiltani Instagram-stoorieni puolella: pyysin heitä kertomaan millaisia ajatuksia, tunteita tai asioita he yhdistävät minuun tai Instagram-tiliini. 

Vastaukset olivat sydäntä lämmittäviä. Asiat, joita minuun yhdistettiin, olivat muun muassa herkkyys, aitous ja rehellisyys. Moni kertoi, että sisältööni pystyy samaistumaan ja erityistä kiitosta sai se, että näytän arkeani sellaisena kuin se on, niin hyvinä kuin huonoinakin hetkinä. Kehuja sai taitava itseilmaisuni sekä tahtoni kehittää ja haastaa itseäni, mutta myös se, että sisältöni inspiroi, tarjoaa uudenlaisia näkökulmia ja haastaa myös seuraajienkin ajattelua. Vastaukset ilmensivät henkilökohtaisia ominaisuuksiani, arvojani sekä tavoitteitani. Ne olivat asioita, joita en ollut oikeastaan edes aikaisemmin juuri ajatellut, sillä olen pyrkinyt olemaan vain oma itseni. Tästä omassa henkilöbrändissäni onkin kyse: brändini kulminoituu täysin siihen, että kuka ja millainen olen ihmisenä. Asiantuntijasta vaikuttajaksi -teosta eteenpäin lukiessani minulle selvisi, että hyvä henkilöbrändi syntyy nimenomaan olemalla oma itsensä. Yllätyin tästä, sillä tajusin, että minullahan taitaa olla käsissäni oikeasti jo aika hyvä henkilöbrändi. Nyt täytyisi vain osata sanoittaa se, että kuka minä olen ja millaisia arvoja minulla on, mikä on missioni somessa ja mikä erottaa minut muista? Ei mikään helppo tehtävä.

Aloitetaan ihan sillä, että tärkeintä minulle somessa on pyrkiä olemaan mahdollisimman aidosti oma itseni. Tämä tarkoittaa minulle sitä, että tuon esille kaunistelemattomasti arkeani, tunteitani, pohdintojani sekä mielipiteitäni. Sallin itselleni olla haavoittuvainen ja ehkä juuri se kiehtoo ihmisiä. Vaikka minulla on paljon seuraajia, olen ruudun toisella puolella aivan samanlainen tavallinen ihminen kipuiluineni, heikkouksineni sekä huonoine päivineni kuin kuka muukin. Minulla on vahvoja mielipiteitä, mutta osaan tai ainakin pyrin perustelemaan ja argumentoimaan hyvin niiden puolesta. Vahvat mielipiteet herättävät ihmisissä tunteita puolin ja toisin ja käynnistävät paljon keskusteluja, ja osallistun näihin keskusteluihin myös itse. Someni on siis melko vuorovaikutteinen. Mikäli olen väärässä, uskallan myöntää sen, reflektoin ja otan opikseni. Kaiken tämän ohessa olen silti kuin ystävä ruudun toisella puolella: haluan, että jokainen voi olla oma itsensä, ja saamani palautteen perusteella hyväksyvä sekä lämmin ilmapiiri välittyy Instagram-tililläni muun muassa lempeyteni, inhimillisyyteni sekä empatiakykyni ansiosta.

Millaiset asiat kiinnostavat minua ja mistä arkeni koostuu? Olen hyvin urheilullinen, jonka seurauksena terveys, hyvinvointi sekä elämäntapani ovat aika lailla sisältöni keskiössä. Minua kiinnostaa erityisesti henkinen hyvinvointi, ja puhunkin avoimesti mielenterveyteen liittyvistä asioista. Minua kiinnostaa kovasti itseni kehittäminen ja haastaminen, ja tuon itsetutkiskelun matkaani esille seuraajilleni. Arkeeni kuuluu treenaaminen kohti ensimmäisiä bikini fitness -kisojani, uudet opinnot liikunnanohjaajaksi ammattikorkeakoulussa ja tasapainottelu töiden ja parisuhteen kanssa. Siis aivan todella arkisia asioita! 

Missioni somessa liittynee pitkälti siihen, että puhun paljon tasa-arvoasioista. Olen huomannut ja oppinut sen, miten suuri mahdollisuus minulla on vaikuttaa minulle tärkeisiin asioihin ja haluan käyttää tätä mahdollisuutta tehdäkseni maailmasta paremman paikan. Se on tavoitteeni sosiaalisessa mediassa. Puhun paljon sukupuolten välisestä tasa-arvosta, rasismista, jonkin verran LGBTQ+ – eli seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin liittyvistä asioista sekä naisten oikeuksista. Rikon itse kauniina ja näyttävänä naisena paljon ennakkoluuloja, tartun epäkohtiin, murran tunkkaisia käsityksiä naisista, haastan, tutkin, kyseenalaistan ja opetan. 

Henkilöbrändini pohtimiseen liittyy kuitenkin myös joitakin ongelmia, minkä vuoksi koen suhteeni henkilöbrändi-käsitteeseen haastavana. Minulla on kuin kaksi täysin vastakohtaista ja toisistaan täysin eroavaa imagoa. Nuorempana päädyin osittain omasta tahdostani ja osittain tahtomattani lehtien otsikoihin, ja minusta leivottiin kohujulkkista. Maineeni mediassa oli varsin negatiivinen, ja yleinen mielikuva minusta oli suoraan sanoen todella huono. Olen tehnyt kovan työn karistaakseni tuon kohukaunottaren leiman otsastani, mutta huolimatta siitä, mihin olen päässyt henkilöbrändini kanssa omassa sosiaalisen median kanavissani, mediassa minut nostetaan esille samalla vanhalla tavalla, eikä minulla ole juurikaan keinoja hallita tuota median tuottamaa kuvaa minusta.

Hyvä esimerkki tästä on, kun jaoin syyskuun alussa Instagram-tililläni kannanoton siitä, saako parisuhteessa oleva nainen julkaista someen vähäpukeisia kuvia. Sain julkaisusta omalla tililläni valtavasti positiivista palautetta, ja erityisesti naiset osallistuivat keskusteluun. Saman illan aikana Iltalehti teki Instagram-postauksestani artikkelin (14.9.2021) kohahduttavalla otsikolla ja toimittaja lyhensi julkaisuani tökerösti. Kun julkaisuni Instagramissa sai positiivisen vastaanoton ja sanomani ymmärrettiin, Iltalehden juttu sai minut näyttämään kiukuttelevalta, pinnalliselta ja varsin turhamaiselta naiselta. Verkossa jouduin ikävien kommenttien kohteeksi, minua haukuttiin, ja kommenteista paistoi suoranainen viha. Miten on mahdollista, että minusta on olemassa kuin kaksi tyystin vastakohtaista mielikuvaa? Tulisiko näitä mielikuvia minusta ajatella yhden brändi-imagon vastakkaisina puolina, vai kannattaisiko minun vain luottaa prosessiin ja toivoa, että joku päivä mediassa esitetty kuva minusta muuttuu? Se henkilöbrändi, jonka haluan minusta välittyvän ja jonka takana haluan seisoa, on kuitenkin se omasta somestani välittyvä minä.

Jos kuitenkin keskitymme vain Instagram-tililläni tuottamaani henkilöbrändiin, niin kuinka haluaisin kehittää brändiäni tulevaisuudessa? Asiantuntijasta vaikuttajaksi -teoksessa (2017) esitetyn henkilöbrändäyksen kymmenen käskyn mukaan henkilöbrändini on jo melko hyvällä tolalla: sisältöni täyttää jo kahdeksan kohtaa kymmenestä! (1) Pidän itseäni eräänlaisena tarinankertojana eli tarinallistaminen on jo osa sisältöäni. (2) Sisältöni on merkityksellistä jättäen muistijälkiä seuraajiini ja minulla on näkemyksiä ja mielipiteitä, jotka kiinnostavat ihmisiä. (3) Herätän seuraajissani luottamusta ja (4) sisältöni tunteita. (5) Olen inhimillinen ja (6) pyrin olemaan armollisesti paras versio itsestäni. (7) Tiedän, kenelle teen sisältöä eli suurin kohdeyleisöni on nuoret naiset, ja (8) rakastan vastaanottaa palautetta tehdäkseni sisällöstäni parempaa. Sisällöstäni uupuu se, että en ole niinkään johdonmukainen. Minulla ei ole mitään varsinaista sisältöstrategiaa ja olen Asiantuntijasta vaikuttajaksi (2017) teoksen kuvailema poukkoilija: julkaisemisessani puuttuu suunnitelmallisuus. Jatkossa haluan ehdottomasti rakentaa tulevaisuuttani brändäämällä asiantuntijuuttani osaksi sisältöäni. Haluan popularisoida hyvinvointi- ja terveystietoa ja innostaa ihmisiä liikkumaan. 

Kaiken kaikkiaan oli jopa todella terapeuttista lähteä selvittämään, millainen henkilöbrändi minulla on. Minulle kirkastui käsitys itsestäni ja minulle selvisi se, että sisältöni on jo todella arvokasta ja herättää seuraajissani positiivisia tunteita. Oli yllättävää oppia ennakkokäsityksistäni huolimatta, että minullahan on olemassa jo varsin vahva henkilöbrändi, jota kehittämällä pääsen varmasti etenemään vielä henkilöbrändäyksen seuraaville tasoille. Mahdollisesti jopa Kurvisen, Laineen ja Tolvasen esittämäksi mielipidejohtajaksi eli oman alani keskeiseksi vaikuttajaksi sekä suunnannäyttäjäksi.

Lähteet: ​Kurvinen J., Laine T. ja Tolvanen V. (2017)Henkilöbrändi – Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Helsinki: Alma Talent.

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/8862f38c-5f59-4acd-96a8-26eb8522f91d

http://instagram.com/missccheyenne

https://www.millanendesign.fi/mita-brandaaminen-tarkoittaa/

Kiitos Laura, Jessica, Vilma, Maria sekä Noora tekstini oikolukemisesta sekä rakentavasta palautteesta.

Saatat myös pitää...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.